هذه نسخة قديمة منشورة في 2024-10-05. إقرأ النسخة الأحدث.

شعارات الجهاد الكفائي قراءة في ضوء بلاغة الجمهور

المؤلفون

  • نور رحيم عربي مؤلف

الكلمات المفتاحية:

شعارات ، الجهاد الكفائي، في ضوء، بلاغة الجمهور، Slogans of Sufficient Jihad ، Reading ، in Light ، Rhetoric Audience

الملخص

يتناول البحث بلاغة الخطاب الجماهيري في فتوة الجهاد الكفائي ، ولاسيما في المدونة الشعبية المحكية ، وكان للتناص حضور فاعلا ومحفزا  في تلك الشعارات، وتنوعت بين  ما هو ديني وتاريخي فشغلت حيزا كبيرا في ثقافة الجمهور  المنتج لهذا الشعارات ، فاستمد من التناص الديني شرعيته مستثمرا تنوعه الثقافي ، اذ شكلت مرجعيته الدينية تأيدا لأقواله وافعاله واستمالة النفوس اليهم وكسر شوكة من يشوه صورهم واهدافهم،

فضلا عن كونها كفاءة اقناعية وتأثيرية  وعملية تواصلية وأسلوب حجاجي في شعارتهم، اما التناص التاريخي فالحسين شكل نهرا معطاءا ينهلون من فيضه ، اذ كان في مظلومية الحسين وثورته مسوغا و وقدوة، لذا جاء البحث على ثلاث مطالب تنامي الخطابات التي انرلعت منها الجهاد وعلى التناص الديني والتاريخي الكلمات المفتاحية: شعارات _الجهاد  الكفائي _قراءة - في ضوء - بلاغة الجمهور.

The research deals with the rhetoric of public discourse in the advent of the Sufi Jihad, especially in the popular spoken blog. Intertextuality had an active and motivating presence in those slogans, and they varied between what was religious and historical, so they occupied a large space in the culture of the public producing these slogans. It derived from religious intertextuality its legitimacy, exploiting its cultural diversity. His religious authority constituted support for his words and actions, winning souls over to them, and breaking the power of those who distort their images and goals, in addition to being a persuasive and influential competence, a communicative process, and an argumentative style in their slogans. As for historical intertextuality, Hussein formed a generous river from whose overflow they could drink, as there was justification and role model in the oppression of Hussein and his revolution. Therefore, the research focused on three demands of the growing discourses that Jihad and religious and historical intertextuality emerged from.

منشور

2024-09-26 — تم تحديثه في 2024-10-05

النسخ